Ostatnio pisałam o tym, jak selekcjonować doświadczenie, gdy masz go dużo i chcesz się przekwalifikować albo ukryć “dziurę” w CV. Pisałam także jak napisać CV bez doświadczenia, a dziś chce napisać o przedstawianiu doświadczenia, gdy chcesz pozyskać klientów do własnej firmy.

Moim zdaniem najprościej doświadczenie jest przedstawiać w biznesie. Tak, tak często nawet prościej niż w CV, gdy starasz się o etat.

Dla klienta – zwłaszcza tego indywidualnego – ważne jest po prostu, czy możesz rozwiązać jego problem albo pomóc mu spełnić pragnienie.

W tym dużą rolę oczywiście odgrywa, czy już coś podobnego kiedyś skutecznie zrobiłeś i masz na to jakieś potwierdzenie (kogoś kto to potwierdzi, liczby, statystyki, zdjęcia itp. adekwatne do Twoich usług dowody).
Jeśli tak, to często wystarczy. W wielu wypadkach nie musisz mieć nawet certyfikatów, bo adekwatne dokonania mówią same za siebie. Ale oczywiście jeśli do tego jest jeszcze odpowiednia edukacja, czy formalne potwierdzenie fachowych umiejętności, to bomba!

Zwróć jednak uwagę, by tymi nazwami fachowych certyfikatów nie przysłonić jasności tego co robisz. Nieraz wszelkie formalne tytuły zawierają obcobrzmiące nazwy, skróty, żargon, który nie koniecznie musi być jasny jeśli szukasz klientów spoza Twojej branży, zawodu. Często więcej im powie i bardziej do Ciebie przekona takie ludzkie opowiedzenie komu i w czym pomogłeś, niż nazwa certyfikatu, który przecież nieraz nijak się ma do umiejętności przełożenia wiedzy na praktykę.

W biznesie raczej nie musisz posługiwać się CV – choć są wyjątki. To co przede wszystkim się przydaje, to tak zwany KOMUNIKAT WINDOWY, który zawiera informację co robisz/kim jesteś i twoją unikalną propozycję sprzedaży czyli mówiąc w skrócie informację komu i w czym pomagasz.

Możesz też potrzebować BIO, czyli skróconego opisu Twojej osoby i usługi do oferty, na stronę i innych materiałów promocyjnych. Bio jest trochę jak profil kompetencyjny w CV – powinno zawierać zwykle 4 elementy – doświadczenie, know-how-specjalizację-wykształcenie, umiejętności, cechy osobowe. Wszystko najlepiej podparte dowodami.

Jak jest z Twoim doświadczeniem? Umiesz je przedstawić, aby brzmiało zachęcająco czy wręcz przekonująco, tak że rozmówca chce dowiedzieć się więcej?

Jeśli tak to super!

A jeśli nie, to zapraszam do uczenia przedstawiania siebie i swoich doświadczeń w jeszcze bardziej przekonujący sposób. Jeśli chcesz założyć biznes, to zapraszam do programu WŁASNY LOT, w którym nauczę cię przedstawiać się tak byś pozyskał klientów – Więcej o programie tutaj https://pracanawymiar.pl/stworz-lista/

Samych dobrych doświadczeń w Twojej karierze i wielu angaży!

Iza