Od 2008 roku pracuję online

Napisała do mnie Ola, prosząc o opinię, czy warto wstawiać do CV tzw. headline (z ang. nagłówek, tytuł, skrót informacji). Jak podała Ola, ta część CV przysparza jej trudności.

„Nie wiadomo, czym ten element różni się od pozycji „profil cv” i ciężko znaleźć satysfakcjonujące materiały na ten temat.”

W poście są odpowiedzi na te pytania oraz wskazówki i przykłady, jak napisać skuteczny tytuł CV i profil CV.

Skąd wziął się pomysł na nagłówek w CV?

Nagłówek, podobnie jak  profil zawodowy, pochodzi z amerykańskiej wersji CV, czyli tzw. resume. Choć sama nazwa „resume” nie przyjęła się w Polsce, to coraz więcej CV na rynku polskim ma znamiona resume. Począwszy od długości – 1 strona,  po umieszczanie w CV zapożyczonych elementów konstrukcji. Dzieje się tak, gdyż wiele z elementów resume pozwala na bardziej przekonujące, niż klasyczne CV, przedstawienie kandydata. Do takich efektywnych i wartych zapożyczenia elementów należy nagłówek.

Jak zrobić swój nagłówek?

Nagłówek to krótki opis, podający cel zawodowy w połączeniu z główną korzyścią zatrudnienia osoby przedstawionej w CV. Co ważne, dziś już nie podaje się samego celu zawodowego. Tak się może robiło 10 lat temu. Cel zawodowy sam w sobie niewiele wnosi merytorycznie, nie pokazuje, co możemy dać pracodawcy od siebie i może być traktowany roszczeniowo. Dlatego obecnie cel łączymy ściśle z największymi korzyściami kandydatury – jak doświadczenie, ekspertyza, osiągnięcie itp. Im dokładniejszą docelową nazwę poziomu, specjalizacji stanowiska i branży podamy w nagłówku – tym lepiej. Taki nagłówek ma swoja specjalistyczną nazwę – zdanie pozycjonujące.

Przykłady nagłówka w języku korzyści i z celem

„Menedżer z 10-letnim doświadczeniem w sprzedaży w instytucjach finansowych”

„Wsparcie marketingowe” (dla osoby początkującej w branży marketingowej)

Jako nagłówek możemy podać też nazwę wykonywanego zawodu czy specjalizacji kandydata. Najlepiej wraz z branżą. Taki nagłówek sprawdzi się najlepiej u osób wąsko wyspecjalizowanych.

Przykłady nagłówka dla wąsko wyspecjalizowanych i szukających konkretnej pracy

„Kierownik projektu IT z 10 -letnim doświadczeniem we wdrożeniach systemów ERP w bankowości”
„Menedżer projektów elektrycznych”

Dla osób, które mają bardzo szerokie kompetencje czy wielokrotnie zmieniały zawód i branżę i nie są nastawione na szybkie zdobycie konkretnej pracy, albo szukają różnych zajęć naraz w wolnym tempie rozwiązaniem może być tzw. nagłówek „ukośnikowy”. Nagłówek ten polega na podaniu najważniejszych określeń w jednym tytule, przedzielając je ukośnikami.

Przykłady nagłówka dla wielozadaniowców

DJ/ Dziennikarz/ Architekt
Prawnik/ Wykładowca/Programista

Ważne jest, aby w nagłówku, używać nazewnictwa zgodnego z tym, jakiego używa środowisko, w którym ubiegamy się o pracę. Oczywiście, nie chodzi tu o naciąganie rzeczywistości i przypisywanie sobie tytułów, z jakimi nic nie mamy wspólnego. Zwłaszcza gdy ubiegamy się o pracę o wymyślnej nazwie. Chodzi raczej, by używać tych samych sformułowań, którymi posługuje się branża, a nie ich synonimami.

Ogólnie headline/tytuł w CV można porównać do stawiania głównej tezy w wypracowaniu. Po przedstawieniu głównego argumentu każdy kolejny (tu kolejny fakt w CV) będzie traktowany jako argument wspierający myśl przewodnią. Warto więc zadbać o precyzyjny dobór użytych określeń. Jeśli spojrzymy na to w ten sposób, headline będzie naszym filtrem i pomoże nam wybrać odpowiednią treść CV, a także  sprawi, że dokument będzie nie tylko bardziej przystępny w odbiorze, co przekonujący.

Nagłówki powinny być krótkie i treściwe. Należy unikać zarówno żargonu, skrótów, jak i zbyt ogólnych słów. Zamiast napisać

„bogate doświadczenie” lepiej napisać „10 lat doświadczenia”.

Zamiast napisać

„spektakularne osiągnięcia PR” lepiej podać konkretnie, co jest przejawem tej spektakularności, czy po prostu podać obszar specjalizacji w PR.

Należy też unikać wszelkich przebiegłych i dowcipnych sformułowań w stylu

„Jestem najlepszym kandydatem”.

Pracodawcy chcą bowiem profesjonalistów, za którymi przede wszystkim przemawiają fakty. Czasem jeszcze w roli nagłówka można spotkać samo słowo

„curriculum vitae”.

Podkreślam, że jest to zbędny zapełniacz miejsca (nomen omen najlepszego w CV). Układ danych w CV jest tak charakterystyczny, że już rzutem oka widać, że to CV. Jeśli nie widać, to nagłówek „curriculum vitae” nie pomoże.

Podsumowując, dzięki headlinowi/tytułowi w CV/zdaniu pozycjonującemu wiadomo, z kim ma się do czynienia od początku dokumentu. Tak przedstawiony kandydat jawi się jako bardziej konkretny, zdecydowany, pewny siebie profesjonalista.

Niestety rzadko kandydaci mają pomysł na trafny opis samego siebie. Wszak najtrudniej pisać o nas samych. No i zdumiewająco rzadko poszukujący pracy wiedzą, co chcą i mogą robić zawodowo. Nie mówiąc o wiedzy, jakie korzyści mogą zaoferować innym. Ale to już zupełnie inna historia. Może jeszcze kiedyś do tego wrócę. Natomiast z całą pewnością wrócę do kwestii „charakterystyki” w cv. Najpewniej już za tydzień. Ciąg dalszy jest tutaj.

Więcej o tworzeniu zdania pozycjonującego możesz dowiedzieć się z Narzędziownika CVnaWymiar.pl mojego autorstwa, znajdziesz w nim m.in.:

  • przykłady zdań pozycjonujących,
  • instruktaż tworzenia zdania pozycjonującego krok-po-kroku
  • formatkę najbardziej atrakcyjnego zdania pozycjonującego, pod którą wystarczy podstawić twoje dane

Dowiesz się też:

  • gdzie i jak dokładnie wstawić w CV zdanie pozycjonujące

Dostaniesz:

  •  szablony CV, które mają odpowiednio wkomponowane zdanie pozycjonujące w strukturę CV.

Kliknij NA TEN LINK, aby dowiedzieć się więcej o Narzędziowniku CV na wymiar

ncv.001