Wiele osób pracujących na etacie czy w domach (np. mam zajmujących się domem i dziećmi, a także osób pracujących zdanie:)) marzy o założeniu własnej firmy lub zarządzaniu czyjąś organizacją. Póki co jednak nie nie podejmują aktywnych działań zdobywania pracy czy klientów, gdyż chcą się lepiej do tego przygotować. Chcą najpierw zdobyć kluczowe doświadczenie, wiedzę, umiejętności, czas czy kapitał potrzebne na dobry start w wymarzonej dziedzinie. Zastanawiają się jednak jak się nieśpiesznie ale ciągle rozwijać bez konieczności chodzenia na kolejne studia.

Mam podpowiedź dla osób, które chcą wykorzystać ten czas przygotowań, a niekoniecznie chcą, muszą czy mogą szybko zacząć zarabiać w wymarzonej roli.

Załóż blog i publikuj na nim co tydzień jeden post

Co przyszłemu zarządzającemu może dać blogowanie?

 

1. Mikro MBA

Po co uczyć się na własnych błędach skoro możemy na cudzych. Z taką właśnie ideą wiele osób przed założeniem firmy idzie na etat. Na podobnym mechanizmie bazują też studia MBA, gdzie analizuje się przypadki biznesowe i poszukuje rozwiązań problemów czy sposobów na udoskonalenia. Zrób sobie swój mikro MBA poprzez blogowanie. Analizuj problemy i rozwiązania branżowe, omawiaj trendy, proponuj swoje rozwiązania. Możesz też recenzować książki, przeprowadzać wywiady z “rekinami” z Twojej docelowej dziedziny jeśli ją masz – pisz o wszystkim co jest dla ciebie ważne z punktu widzenia rozwoju zawodowego.

2. Księga rozwoju zawodowego

Poradniki kariery podają: praca na etacie jest dobrym sposobem na poznanie branży i zachodzących w niej procesów. Rzadko kiedy mamy jednak sposobność i czas na pogłębione analizy, refleksje podczas pracy. Nie mówiąc o tym, że czasami przełożony w ogóle nie wyjaśnia po co i jak mamy coś zrobić. Jeśli chcesz jak najwięcej się nauczyć najlepiej traktuj każdy obowiązek zadaniowo. Spisz na blogu, co chcesz się dowiedzieć czy udoskonalić przystępując do nowych zadań. Po wykonaniu podsumuj rezultaty i napisz czego się nauczyłeś oraz czego w związku z tym chcesz dalej.

3. Pozycja lidera i eksperta (marka osobista)

Prowadząc bloga możesz wypozycjonowować się na eksperta czy wręcz lidera w niszy, która cię interesuje biznesowo. Blog jest najtańszym (kosztuje tylko czas na pisanie) narzędziem marketingowym o najszerszym z możliwych zasięgu – ogólnoświatowym. Na wysoką pozycję w wyszukiwarce budowaną przez tą wiarygodną metodę trzeba sobie jednak zapracować. Zacznij pisać dziś, dodawaj post co tydzień, a za dwa lata będziesz miał wykreowaną markę i silną domenę, pod którą dodasz stronę firmową.

4. Określenie niszy

Blog również dobrze sprawdza się jako sposób na określenie niszy własnej działalności. Jeśli jeszcze nie wiesz co dokładnie chcesz robić, nie znasz słów kluczowych, to pisz po prostu o tym co cię interesuje zawodowo. Z czasem w oparciu o to jak cie zaindeksuje Google i kto najwięcej korzysta z tego o czym piszesz określisz niszę działalności. Minione wpisy dostarczą ci też cennej wiedzy o sobie  – zobaczysz jak się zmieniałeś, jak działasz. Jest tylko jeden warunek, dziel się pomysłami jakby to był twój pamiętnik. No i koniecznie podepnij Google Analitics, żeby móc sprawdzać wyniki.

5. Motywacja do działania

Blogowanie pełni również silną rolę motywacyjną. Zgodnie ze statystykami prawdopodobieństwo osiągnięcia celu zależy od podjętych działań. Masz pomysł, to 10%. Decydujesz kiedy to zrobisz, to 40%. Planujesz jak to zrobisz, to 50%. Zobowiązujesz się przed kimś, że to zrobisz, to 65%. Możesz więc zwiększyć znacznie swoje szanse na sukces, gdy przejdziesz do zobowiązania się przed kimś. Blogosfera świetnie sprawdza się w tym względzie. Skoro o tym mowa, dziękuję studentom z Blogi Firmowe, którzy skrupulatnie zrecenzowali w zeszłym tygodniu mój firmowy blog!

Przyznam, że sposobów na to jak wykorzystać blogowanie jest jeszcze więcej. Mam jednak nadzieję, że na podstawie powyższych pięciu już widzisz możliwe korzyści z blogowania. Określ teraz jakie korzyści są dla Ciebie najważniejsze i jak możesz wykorzystać blogowanie do swoich celów. Podziel się w komentarzu.

Jeśli chcesz założyć bloga, to w kolejnym poście możesz przeczytać jak to zrobić.

Jeśli masz dodatkowe pytania na temat korzyści z blogowania, to zadaj je w komentarzach do tego posta na blogu. Chętnie odpowiem.

Powodzenia!

Iza

Izabella Wojtaszek

Projektant kariery, Trener biznesu i zdobywania pracy marzeń

O autorce:

Iza Wojtaszek ma 14 lat doświadczenia w branży zdobywania pracy, włączając w to doświadczenia z bycia po drugiej stronie muru jako rekruter. Uważa, że praktycznie każdy kto chce może mieć WYMARZONE życie zawodowe i dlatego na co dzień pomaga je stworzyć. Nim do tego doszło rekrutowała w Agencji Zatrudnienia (Randstad) i działach personalnych (m.in. pion techniczny sieci Play). Ponadto szkoliła z umiejętności potrzebnych na rynku pracy m.in. klientów Biura Karier oraz studentów International i Executive MBA Politechniki Warszawskiej. Z wykształcenia jest Magistrem Psychologii oraz kwalifikowanym Trenerem Biznesu.

Powiązane wpisy:

Jak zacząć bloga?

Narzędzia do tworzenia wizerunku

PS: Jeśli chcesz więcej wsparcia w zdobywaniu pozycji zarządzającej lub pozyskania płatnych klientów i może nawet chcesz to zrobić szybko, to zapraszam do moich programów rozwojowych tj.: Odkryj i zdobądź pracę marzeń i Własny lot.