Od 2008 roku pracuję online

Czy zauważyłeś, że jest nowy trend w rekrutacji do pracy?

Najpierw zgłosił się Maciej, gdyż jako jeden z etapów rekrutacji miał za zadanie przygotowanie prezentacji przed pracodawcą na żywo ze slajdami. Potem po wsparcie zwrócił się Marcin, który postanowił jako uzupełnienie swojego CV przygotować prezentację multimedialną. No a ostatnio pewna zaprzyjaźniona fundacja wysłała do mnie reprezentacje grupy dziennikarzy spoza UE, którzy zgłosili pilną potrzebę odpowiedzi na pytanie, jak się prezentować przed pracodawcą w Polsce, w tym jak tworzyć prezentacje w PowerPoint. Może to zbieg okoliczności albo moja pasja do prezentacji. Mam jednak przeczucie, że coś więcej jest na rzeczy. Ciekawa jestem jakie są Twoje obserwacje, czy spotkałeś się z wymogiem przygotowania prezentacji podczas rekrutacji? Wiem, że Malwina się spotkała (Pozdrawiam!). Poza tym widziałam ostatnio prezentację jako wymóg obok CV i Listu motywacyjnego w pewnym ogłoszeniu do fajnej pracy. Czuję, że może się zdarzyć również i Tobie, że będziesz się musiał zmierzyć z prezentacją podczas rekrutacji.
  • Może już się zdarzyło?
  • Jak sobie poradziłeś?
  • Może masz już swój patent na prezentację?
Podziel się w komentarzach pod tym postem. Właśnie uzmysłowiłam sobie, że nigdy nie pisałam o prezentacjach w kontekście rekrutacji. Jako autorce rEwolucjiPrezentacji to się nie godzi!;) W związku z tym poniżej możesz przeczytać 5 rad jak przygotować się do prezentacji w rekrutacji.

1. OKREŚL OCZEKIWANIA PRACODAWCY

  • Dlaczego prosi akurat o prezentację, a nie inny rodzaj CV czy zadania sprawdzającego?
  • Czy prezentacja będzie narzędziem w docelowej pracy. Jak będzie wykorzystywana?
  • Co pracodawca chce sprawdzić przez zobaczenie Twojej prezentacji?
  • Jak możesz się wykazać potrzebnymi pracodawcy kompetencjami robiąc prezentację? Jaka treść będzie je najlepiej i najbardziej wiarygodnie obrazować?
Jak to określić? Uruchom wyobraźnię! Jako człowiek starający się o pracę w danej roli powinieneś wiedzieć po co jest prezentacja. Jeśli nie wiesz, to zbadaj potrzeby odbiorcy choćby przez zrobienie wywiadów informacyjnych. Za zasłoną niewiedzy o jaką pracę się starasz mogę podpowiedzieć, że celem prezentacji w rekrutacji najczęściej jest to, że firma chce zobaczyć cię w działaniu i ocenić twoje umiejętności werbalnej wypowiedzi, przekonywania i pewność siebie w przekazywaniu informacji. Weź pod uwagę, że podczas prezentacji w rekrutacji oceniający mogą się bardziej skupiać na tym, jak ją przedstawiasz niż na głębokości informacji, które przekazujesz na dany temat. To różni się nieco od prezentacji prezentowanej kiedy już pracujesz w danej firmie. Publiczność wtedy zwykle się skupia bardziej na tym „co” prezentujesz, na detalach strategii czy powiązanych z nią liczbach niż na stylu prezentacji. Pamiętaj o tej różnicy i skup się na mówieniu o temacie w relatywnie prosty, wyrazisty sposób, żeby nie przepaść w detalach.

2. DOSTOSUJ STYL DO DOCELOWEJ BRANŻY, FIRMY, STANOWISKA I ODBIORCÓW

Dla przykładu, jeśli barwami danej firmy są kolory niebieski i żółty, to możesz zrobić prezentację z akcentami w tych kolorach. Podobnie możesz postąpić z innymi elementami jak np. styl zdjęć czy font. Możesz też wykorzystać bieżące trendy prezentacji:

3. UŻYJ AUTENTYCZNE JAKOŚCIOWE ZDJĘCIA I GRAFIKI

Moim zdaniem lepiej wykorzystać Twoje osobiste zdjęcia niż tzw. stock-owe czyli nadmiernie „wyphotoshopowane”. Przykłady dobrych zdjęć znajdziesz np. na Zendesck.com (w tym systemie możesz też zrobić szybko prostą prezentację). Do prezentacji w PowerPoint możesz też wykorzystać infodiagramy (osobiście korzystam z infodiagram.com), lub skorzystać z takich darmowych narzędzi jak Canva.com.

4. ZAINSPIRUJ SIĘ CV W FORMIE PREZENTACJI ZROBIONYMI PRZEZ INNYCH

Dla inspiracji polecam prezentację pt. Really Ugly Resumes stworzoną przez Jesse Desjardins.
 
Możesz też poszukać innych przykładów na Zendesck.com, Prezi.com, Presentationload.com, Slideshare.net. Przy okazji zapraszam do śledzenia mojego konta na Slideshare, gdzie jest więcej inspiracji https://www.slideshare.net/Anoppa

5. POWERPOINT TO PROSTY SPOSÓB NA UBRANIE TRADYCYJNEGO CV W GRAFIKĘ

Wystarczy odwrócić orientację slajdów z poziomej na pionową, przekleić treść z tradycyjnego CV i wstawić elementy graficzne podkreślające treść (oprócz zdjęcia możemy dodać np. linie czasu, ikonki do sekcji, graficzne elementy obrazujące poziomy danych umiejętności). Możesz to stosunkowo łatwo zrobić samodzielnie lub skorzystać z gotowych rozwiązań jak na przykład szablon z Narzędziownika CVnaWymiar.pl do nabycia teraz tutaj. Zapraszam teraz do pobrania gratisowego PDFa z podsumowaniem szybkich sposobów na prezentację w rekrutacji: POBIERZ PDF GRATIS Na koniec dla inspiracji przykład, jak może wyglądać slajd przedstawiający autora prezentacji Powodzenia z Twoją prezentacją! Iza PS: Masz dalsze pytania o prezentacje? W tym ebooku znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania rekrutacyjne – kliknij. Potrzebujesz szybko wsparcia, a nie masz czasu czytać? Umów się na konsultację indywidualną, na której odpowiem na Twoje pytania i pomogę z prezentacją i rekrutacją. Przejdź tu. PPS: Jeśli widzisz wartość w tym poście udostępnij go proszę dalej.