Od 2008 roku pracuję online

Jedna z poszukujących pracy w IT zwróciła się do mnie:

„Już długo nie mogę zdobyć wymarzonej pracy.”

Na moje pytanie, jak szukasz pracy, odpowiedziała:

„Codziennie jestem na portalu XYZ, i przeglądam oferty. Szukam – ta fajna – aplikuje, ta fajna – wysyłam, tu ktoś coś podsunie zaryzykuję, o czymś przeczytam czy usłyszę – wyślę.”

Co więcej, chodzi po tragach pracy, szkoli się i nawet płaci za to z własnej kieszeni ale czuje, że to nie są najlepsze działania, bo NIE PRZYNOSZĄ REZULTATÓW.

Na tej podstawie, doszłyśmy do wniosku, że brakuje jej pierwszego etapu poszukiwania pracy jakim jest Audyt kariery.
Jeśli i ty czujesz obecnie, że nie jesteś tam gdzie powinieneś być w swoich poszukiwaniach pracy czy nawet w swojej karierze, to jest duże prawdopodobieństwo, że nie wykonałeś jednego z najważniejszych kroków poszukiwania pracy albo zrobiłeś to pobieżnie.

CO TO ZNACZY AUDYT KARIERY?

Audyt kariery czyli inaczej dokładne określenie, CO i GDZIE chcesz robić zawodowo, żeby być spełnionym, rozwijać się i zarabiać.
Rynek pracy jest trochę jak suto zastawiony stół. Możesz spróbować wszystkiego i wszędzie ale w ten sposób zamiast satysfakcji, możesz nabawić się mdłości.
Najpierw warto się przyjrzeć samemu sobie, swoim preferencjom i kompetencjom, i określić:

  • co lubisz, co daje Ci radość, sprawia, że rozkwitasz,
  • w czym jesteś dobry, na czym się znasz, co potrafisz (jakie masz umiejętności, wiedzę, doświadczenie, osiągnięcia),
  • na co jest zapotrzebowanie na rynku i za co inni chcą zapłacić.
Więcej o tych czynnikach i ich wzajemnych zależnościach możesz przeczytać m.in. w książce „Pasja to za mało, czyli jak się spełniać rozwijać i zarabiać.” Dopiero po takim rozeznaniu w swoich preferencjach, kompetencjach i na rynku warto wybrać, co jest tą odpowiednią pracą na teraz i zabrać się za jej szukanie.

DLACZEGO AUDYT KARIERY JEST TAKI WAŻNY?

DLACZEGO ROBIMY GO JAKO PIERWSZY? 

Zamiast np. tworzenia od razu CV?

Ponieważ od określenia CO i GDZIE chcesz robić zależy twoja skuteczność szukania pracy – czyli CZY i JAK SZYBKO znajdziesz pracę. Oraz CO i JAK DOKŁADNIE TRZEBA ZROBIĆ w ramach poszukiwania pracy.
Toteż robimy go przed wszelkimi innymi etapami poszukiwania pracy, w tym przed CV.
Odpowiedzenie sobie na te dwa pytania – CO i GDZIE chcesz robić – jest – jak twierdzą międzynarodowi eksperci kariery tacy jak Richard Bolles czy John Crystall – podstawą zapewnienia sobie SPEŁNIENIA W PRACY.
Bez tego szukanie pracy jest łudzeniem się. Jeśli nawet znajdziesz pracę bez odpowiedzi na te pytania, to w najlepszym wypadku dowiesz się w pierwszy dzień pracy, że to nie była to ta praca, a w najgorszym za 10 lat albo później, kiedy zacznie Cię zjadać frustracja.
Co więcej, bez określenia celu poszukiwania szukasz pracy na oślep. Odpowiadasz na pierwszą lepszą ofertę, idziesz na pierwszą lepszą rozmowę, przyjmujesz pierwszą lepszą propozycję pracy. To trochę tak jakby związać się na życie z pierwszą lepszą osobą, którą poznałeś na przystanku.
Bez tego nie możesz skorzystać z najbardziej skutecznych metod szukania pracy. Najbardziej skuteczne metody szukania pracy bazują na określeniu CO i GDZIE chcesz robić.
Bez określenia o jaką pracę się ubiegasz robisz dużo mniej skuteczne dokumenty aplikacyjne. Piszesz je ogólnie, zamiast pisać je pod potrzeby danej oferty, co jest znacznie mniej przekonujące.

JAK ZROBIĆ AUDYT KARIERY?

Cztery proste rzeczy, które możesz zrobić na początek:

1) Testy kariery

Istnieje ich cała masa i są łatwo dostępne dzięki internetowi. Jako psycholog mogę ci podpowiedzieć, że powinny spełniać rzetelność, trafność i być odpowiednio zinterpretowane.
Pewnie dlatego wiele osób trafia z tym do coacha kariery z uprawnieniami psychologicznymi.
Jeśli robimy testy na własną rękę, to najważniejsze żeby pamiętać żeby nie robić tylko jednego testu i traktować go jako wyrocznię. Wtedy lepiej jest zrobić jak najwięcej testów, żeby się dobrze poznać. Więcej o testach pisałam tutaj i tutaj.

2) Ćwiczenie – Kim chcesz być za 5 lat?

Napisz wizję idealnego dnia za 5 lat. Więcej na ten temat pod koniec tego postu tutaj.
Jeśli ciężko ci zacząć lub chcesz wzmocnić efekt możesz swój idealny dzień ująć w formie mapy marzeń. Po prostu wyrwij z kolorowych magazynów obrazy i słowa, które obrazują twój cel i przyklej je na jednej kartce.

3) Przeczytaj książkę „Pasja to za mało, czyli jak się spełniać, rozwijać i zarabiać”

Książka ta omawia szczegółowo podstawy potrzebne by dopasować pracę do ciebie, żeby wzbogacić się na twoich unikalnych kompetencjach (a nie tylko dopasowywać siebie do pracy i marnować talenty, czas i szanse). Książka jest do nabycia na www.pasjatozamalo.pl

4) Weź udział w coachingu zdobywania pracy marzeń

Pierwszym krokiem coachingu zdobywania wymarzonej pracy jaki prowadzę w PracaNaWymiar.pl jest właśnie Audyt Kariery. W ramach tego przeprowadzę cię przez cały proces audytu oraz następnie zdobywania pracy na bazie dokonanych odkryć i decyzji. Dowiedz się więcej.

Powodzenia z wyborem twojego idealnego kierunku kariery!

Izabella Wojtaszek
PracaNaWymiar.pl – Stwórz WYMARZONE ŻYCIE zawodowe