Jeden z czytelników bloga zadał mi ostatnio pytanie, co zrobić gdy pracodawca w ofercie pracy napisał, iż wymaga od pracowników poczucia humoru. Czy chodzi mu o to, żeby ludzie, którzy aplikują napisali w liście motywacyjnym dowcip czy chodzi bardziej o udowodnienie oglądania śmiesznych filmików z tańczącymi kotami w pracy? – perorował Michał S.

Jedno jest pewne, aby przekonać zatrudniającego, że się posiada poczucie humoru nie wystarczy zamieścić w CV sam frazes “mam poczucie humoru”.
Zamieszczenie dowcipu może być więc dobrym rozwiązaniem. Podkreślam jednak, iż w tym wypadku sens ma tylko branżowy dowcip, z którego to można zrobić swoiste motto CV. Można go też wpleść w treść listu motywacyjnego – jak sugeruje Michał S..
Jest tylko jeden problem – dowcip branżowy w CV, to wedle mojego rozeznania rozwiązanie, na które wskazuje większość osób. Żeby całkowicie zakasować konkurencję warto więc w prezentowaniu poczucia humoru pójść o krok dalej.

I ja poszłabym w stronę filmów. Tyle, że nie tych zabawnych, a raczej przebojowych. I film nie byłby o zwierzętach, a o mnie samej jako kandydatce na dane stanowisko. Stworzyłabym w tej sytuacji własne wideo CV. Aby wytłumaczyć dokładnie co mam na myśli zamieszczam przykłady wideo CV wraz z komentarzem.

Przez zaprezentowane wideo CV Alec chciał dostać pracę w marketingu. Pokazuje tu siebie w sytuacjach codziennych i biznesowych, które w przypadku rzeczonej pracy są na miejscu. To nagranie zostało zrobione w przeciągu paru dni, z pomocą siostry głównego bohatera. Zaprezentowane wideo CV zaowocowało wywiadem dla CNN, tuzinem ofert pracy i wzmianką na polskim blogu wymiarykarier.pl 🙂

Powyższe CV ma w moim mniemaniu nieco bardziej biznesowy sznyt. W każdym razie jest to godna naśladowania forma przy staraniu się o pracę, w której kluczowe są kompetencje społeczne, prezencja, kreatywność i poczucie humoru (w tym dystans do samego siebie).

W ostatnim nagraniu największe wrażenie robi na mnie jego jakość oraz metaforyczny wydźwięk obrazu. To CV zostało stworzone na rzecz pracy w Dziale Kreacji w Agencji Reklamowej.

W sieci można też obserwować przykłady wideo CV, które obróciły się na niekorzyść kandydatów. CV, w których zamiast poczucia humoru uwidacznia się zbyt wielka powaga, czy też CV zabawne, słodkie bądź przemądrzałe. Wszystkie te cechy są mało profesjonalne i należy ich unikać, jeśli chcemy za ich pomocą zdobyć nawet kreatywną pracę.

Jakie są Twoje wrażenia po obejrzeniu zaprezentowanych przeze mnie wideo CV?

Czy uważasz, że jest to dobry pomysł na pokazanie poczucia humoru?

Jak byś zaprezentował swoje poczucie humoru?

Zobacz też:

Kreatywne CV

Wideo CV dla każdego