Od 2008 roku pracuję online

Poszukiwanie pracy przez rozsyłanie aplikacji elektronicznych jedną z najpopularniejszych metod wśród kandydatów. Za jej użyciem przemawiają niskie koszty i możliwość szybkiego odpowiadania na dużą ilość ogłoszeń.

Z moich obserwacji wynika jednak, że gros osób nie stosuje się do podstawowych zasad etykiety aplikowania drogą elektroniczną. Z tego powodu często dyskwalifikują się już w przedbiegach wyścigu o pracę. Poniżej przedstawiam więc sześć głównych reguł aplikowania przez e-mail, które mogą pomóc w uzyskaniu zapisu w bazie firmy i zakwalifikowaniu się do wstępnej selekcji.

#1 Podaj profesjonalny adres e-mail
Śmieszne i twórcze nazwy mogą wzbudzić uwagę ale są one odbierane jako nieprofesjonalne. Najlepiej jest podawać e-mail z imieniem i nazwiskiem w nazwie (imie.nazwisko@domena.com). Taki format maila jest najczęściej używany przez korporacje dla pracowników. Używając tego formatu pokazujesz, iż znasz te standardy.

#2 Zatytułuj e-mail
Zrób to zgodnie z wytycznymi z ogłoszenia, na które odpowiadasz. Jeśli takowych nie podano, to wpisz nazwę stanowiska (w nawiasie podaj numer referencyjny). Ponadto jeśli masz preferencje co do lokalizacji pracy warto to sprecyzować ujmując w tytule nazwę biura, miasta, czy regionu.

#3 Spersonalizuj treść e-maila
Krótko zaprezentuj swoją osobę w kontekście doświadczenia zawodowego, najważniejszych punktów i podaj powód, dla którego piszesz. (Jeśli z jakiegoś powodu nie podałeś nazwy stanowiska wraz z numerem referencyjnym w tytule upewnij się, że ta informacja znajduje się w treści wiadomości.) Jak wysyłasz mail do jakiejś firmy w sprawie pracy jeśli oni nie prowadzą rekrutacji, to napisz tzw. mail motywacyjny.

#4 Dobierz odpowiednie dokumenty

Wysyłaj takie dokumenty o jakie proszono w ogłoszeniu.
Wielu kandydatów pomija całkiem list motywacyjny, bądź wysyła listy będące wierną kopią wzorów z Internetu. Dobrze napisany list motywacyjny, to dodatkowa szansa na prezentację. Podejdź do każdej oferty indywidualnie i napisz dlaczego akurat chcesz pracować w tej firmie, na tej pozycji, co ci imponuje, ale też co TY możesz wnieść swoją pracą do firmy. Nie licz na to, że czytelnik sam się domyśli. Jeśli sam tego nie potrafisz znaleźć, to na jakiej podstawie mieliby inni? Poza tym jeśli to pomijasz może to zostać odebrane jako brak motywacji do pracy.

#5 Nazwij i sformatuj odpowiednio pliki
W nazwie pliku warto podać: Nazwę stanowiska, ewentualnie Miejsce (patrz #2), Nazwisko, Imię (lub inicjał imienia), oraz nazwę formalną dokumentu czyli CV lub List motywacyjny. Ułatwi to późniejsze odszukiwanie plików w bazie aplikacji. Dobierz też odpowiedni format plików.

#6 Potwierdzenie odbioru
Większość – nawet bezpłatnych kont mailowych – oferuje możliwość żądania potwierdzenia dostarczenia informacji czy wręcz potwierdzenia odbioru. Można z niej skorzystać dla pewności że e-mail dotarł.

Jeśli nie masz tych standardów we krwi stosowanie ich może wydawać się początkowe żmudne. Zwróć jednak uwagę, iż praktykowanie nadawania tytułów maili, odpowiednich nazw plików, formatów itp. może znacznie ułatwić komunikację również w późniejszej pracy i życiu. Warto więc wyrobić sobie te nawyki już teraz!

Iza

Izabella Wojtaszek, Trener zdobywania pracy marzeń

PracaNaWymiar.pl – Spełnienie, Rozwój, Pieniądze

Stwórz swoje WYMARZONE ŻYCIE zawodowe

Przeczytaj też:

Powody narzekań rekruterów

Dlaczego cię nie zatrudniono