Od 2008 roku pracuję online

Wchodząc na salę, w której miałam prowadzić szkolenie rozpoznałam Jacka Santorskiego – psychologa biznesu, autora i wydawcę książek. Po krótkiej rozmowie obdarował mnie swoją nową książką Dobre życie”. Książka tak mi się spodobała, że zaczęłam czytać następne pozycje rekomendowane przez Autora.

Dziś przedstawię jeden z bardzo ciekawych fragmentów książki, do której dotarłam za sprawą tego niespodziewanego spotkania. Fragment pochodzi z książki Kevina Hogana, o którym Santorski pisze, że jest jego przyjacielem i którego książki wydaje w Polsce.

Jeden fragment tak mnie zaintrygował w kontekście kariery, że aż żałuje, że nie pracuje już na etacie. Może ktoś z czytelników skorzysta.Książka, o której piszę nosi tytuł „Sztuka porozumienia”. Fragment dotyczy tego jakie cechy są najbardziej cenione przez kierownictwo oraz jak się nimi efektywnie wykazywać.

Jest to bardzo potrzebna kwestia dla osób, które starają się o pracę lub chcą awansować. W samych CV podajemy swoje cechy, odnosimy się do nich także na rozmowach o pracę czy rozmowach służbowych. Często jednak nie wiemy, które i dlaczego są ważne i jak się nimi wykazać, by brzmiały wiarygodnie a nie jak przechwałki. K. Hogan rozwiązuje ten problem i podaje wskazówki.

  • RZETELNOŚĆ i UCZCIWOŚĆ są to najbardziej pożądane cechy, docenia ją aż 16 % szefów. Są one jednak najtrudniejsze do wykazania. Nie wystarczy je wymienić w CV, powiedzenie o sobie wprost, że jesteśmy rzetelni i uczciwi może być wręcz źle odebrane. Jak więc się tym wykazać? Hogan rekomenduje, by zachowywać się jakby to było oczywiste. Dla przykładu poleca, aby w stołówce w pracy głośno komentować wspaniałe rzeczy, które zrobili inni t.j. zwrot znalezionego portfela. W kolejnym kroku należy głośno się zastanowić, czy to powinno cię aż tak zaskakiwać – w sumie takiego zachowania oczekuje się od innych. Podobnie można komentować inne zachowania, choćby ze świata polityki. Dzięki takiej formie autoprezentacji zyskamy wiarygodność.
  • KOMPETENCJE INTERPERSONALNE jest to grupa cech, która jest ceniona przez 12 % szefów. Co ciekawe, niejednokrotnie może to oznaczać, że szefowie sami nie mają szeroko rozwiniętych kompetencji w tym zakresie. Szefowie zdają sobie jednak sprawę, jak ważną rolę odgrywają one w odnoszeniu sukcesu i  muszą  mieć wokół siebie ludzi, którzy mają te cechy rozwinięte. Cenieni są szczególnie ci pracownicy, którzy nie tyle wiedzą jak sprzedawać, co potrafią sprzedać; ci którzy potrafią z anielskim spokojem uspokoić najbardziej rozjuszonych klientów i wreszcie ci, którzy są doskonali w prezentowaniu. Warto więc podjąć się rozwoju tych umiejętności i nimi emanować. Więcej na ten temat prezentacji przeczytasz klikając na link.
  • KREATYWNOŚĆ – jest to cecha, którą lubią się wykazywać szczególnie początkujący i młodzi pracownicy  (informacja na bazie warsztatu CVnaWymiar.pl).  Cecha ta znajduje się w czołówce rankingu przytoczonego przez Hogana. Jest na 4 pozycji, oprócz wymienionych powyżej cech wyprzedza ją jeszcze gotowość do działania. Kreatywność ceni 10% przełożonych. By wykazać się kreatywnością w sposób, który zostanie doceniony w pracy można pójść za sugestią Hogana i zaproponować niewielkie lecz korzystne finansowo przedsięwzięcie. Przy czym uwaga, musi to być drobiazg a nie np. przeniesienie firmy. To pokazanie drobiazgu przedstawia wizjonera. Można też w obliczu codziennych problemów firmowych zwrócić uwagę na to co w podobnej sytuacji zrobiła inna firma.

Wierzę, że pomogą nie tylko w akcentowaniu tego co trzeba w CV, nie tylko w zaprezentowaniu się na rozmowie w sprawie pracy ale także pomogą podjąć decyzję o rozwoju odpowiednich cech.

Przez kierownictwo najbardziej cenione są (K.Hogan za Invetor Business Daily, 1998):

  • rzetelność i uczciwość 16%
  • kompetencje interpersonalne 12%
  • gotowość do działania 11%
  • kreatywność 10 %
  • orientacja na cele 8%
  • poświęcanie uwagi szczegółom 7%
  • determinacja i wytrwałość 7%
  • pozytywne myślenie 7%
  • wyobraźnia 6%
  • umiejętność rozporządzania środkami finansowymi 6%
  • zdolność ciągłego uczenia się i doskonalenia 5%
  • zarządzanie czasem 5%

Źródła:

– Wydawnictwo Czarna owca

– Santorski J. „Dobre życie”

– Hogan K. „Sztuka porozumienia”

– Interia

www.CVnaWymiar.pl