Co zrobić, żeby dobrze wybrać z kliku ofert pracy, nie zakończyć zawodowej przygody na umowie na okres próbny, a także nie „wpaść z deszczu pod rynnę” i zwiększyć szansę na sukces w nowej pracy. Dziś chcę Ci zwrócić uwagę na to co dla mnie jako eksperta w temacie jest oczywiste, a o czym – jak mówi mi doświadczenie – inni często zapominają, gdy rozważają zmianę pracy. Równie ważną kwestią co wybór pracy jest wybór pracodawcy.
Minimalizuj ryzyko, maksymalizuj korzyści
Jest wiele technik, które mogą pomóc Ci w weryfikacji pracodawcy. Pokażę Ci część z nich, które przerabiam z moimi klientami.
Zwykle pracodawcę możemy sprawdzić już na etapie rekrutacji, a nawet przed – poprzez:
• dogłębne analizowanie ogłoszeń o pracę i odpowiadanie tylko na te najlepsze dla nas;
• research na temat pracodawcy, branży, roli, potencjalnych współpracowników;
• wywiady informacyjne z byłymi i obecnymi pracownikami;
• zadawanie pytań na rozmowie kwalifikacyjnej w kwestiach, które wymagają doprecyzowania.
Te działania na pewno pozwolą Ci zwiększyć trafność wyboru. Jednak czasem – choć w poszukiwaniu informacji na temat pracodawcy „poruszymy niebo i ziemię”, to nie będziemy w stanie dowiedzieć się wszystkiego z góry. Pewne informacje uzyskamy dopiero podejmując się pracy.
A teraz po kolei…
Na co zwrócić uwagę w ogłoszeniach
Na początek musisz mieć jasno ustalone czego chcesz od pracy – tj. warunki pracy, jak i przedmiot pracy. Ustalenie na poziomie “chcę dobrego, odpowiedniego pracodawcę, dla którego będę wartością dodaną i będę móc się rozwijać, i zarabiać adekwatne pieniądze” jest zbyt wieloznaczne. Już samo “dobrego” czy “odpowiedniego” dla każdego znaczy coś innego. Stąd warto ustalić konkretne mierzalne wskaźniki po czym poznasz – sprawdzisz, co jest dla Ciebie ważne w pracy.
Dla przykładu, ważne dla Ciebie są wartości, które reprezentuje firma. Albo to czy organizacja jest dojrzała, procedury i zasady pracy są bardzo konkretnie określone. A może jednak wolisz autonomię i samodzielne ustalanie planu dnia w pracy?
Jeśli nie widzisz odpowiednich dla siebie ofert, to musisz nauczyć się hakować oferty i wyprzedzić konkurencję. Na czym to polega możesz nauczyć się tu.
Analiza środowiska pracodawcy
Sprawdzaj wartości firmy na stronie – czy pasują do Twoich.
Jakie firma ma opinie np. na Gowork itp.. Zwróć przy tym uwagę, kto jest autorem danych opinii – czy są tylko byli, a może obecni pracownicy. Czy opinie są anonimowe, czy napisane jawnie przez kogoś, kto bierze odpowiedzialność za słowa i kogo ewentualnie można dopytać o detale. Dalej, co bardzo ważne, na jakiej podstawie są oparte te opinie – czy są przytaczane konkretne znaczące sytuacje, które są zależne od pracodawcy, czy może są to tylko duże emocjonalne uogólnienia.
Taka analiza może nie tylko naprowadzić cię na to, jak może wyglądać praca u danego pracodawcy. Może być też cennym źródłem informacji, z czym firma ma problemy i w czym potrzebuje wsparcia. I czy w związku z tym widzisz tam miejsce dla siebie. Możesz też sprawdzić kim są ludzie, którzy pracują w danej organizacji – możesz np. przejrzeć ich profile w social mediach, Google itp.. Innymi słowy sprawdź, czy masz punkty wspólne z obecną załogą, czy są to osoby z którymi chciałbyś pracować (przebywać, rozwijać się razem, uczyć od nich itp.).
Wywiady informacyjne
Znajdź osoby, które pracują lub pracowały w docelowej organizacji. O ile to możliwe przeprowadź wywiady informacyjne z nowym i byłym pracownikiem na temat branży i spraw firmowych. Były pracownik powie ci o “trupach w szafie”, a nowy zapewne będzie zachwycony, będzie się przechwalać nową, super pozycją. Podziel to przez dwa i przefiltruj przez swoje preferencje. To że komuś coś się podoba/nie podoba nie znaczy, że to jest dobre/złe dla Ciebie. Dzięki zebraniu różnych perspektyw i faktów możesz lepiej poznać specyfikę organizacji, jej wyzwania itp.. Takie wywiady pozwolą Ci dobrze przygotować się do rozmowy z rekrutacyjnej, bo dzięki nim będziesz wiedzieć, o co szczegółowo dopytać pracodawcę np. o styl zarządzania czy przyszłość firmy.
Twoje pytania na rozmowie
Przygotuj swoje pytania. Pytania mogą być różne w zależności od tego, co jest dla Ciebie istotne. Nie stawiaj tu sobie ograniczeń. Najważniejsze, żebyś na koniec rozmowy, miał jasność: dlaczego prowadzona jest rekrutacja na dane stanowisko i czy Twoja wizja tego stanowiska pokrywa się z wizją pracodawcy. Po więcej informacji: jak określić swoje preferencje zawodowe, dotrzeć do pracodawców, którzy mogą je spełnić, a także jak ich zweryfikować i przekonać do siebie zapraszam do mojego programu “Odkryj i zdobądź pracę marzeń”.
Dla osób, które mają palące pragnienie zdobycia pracy marzeń i jednocześnie na poważnie rozważają obecnie rozpoczęcie indywidualnej współpracy ze mną w całościowym procesie szukania właściwej pracy oferuję Gratisowe Konsultacje Wprowadzające. Możliwość zapisu jest na stronie z opisem programu tutaj.
Najnowsze komentarze